Jdi na obsah Jdi na menu
 


13. 7. 2025 Křest

Dnes máme křty. A proto budu mluvit o významu křesťanského křtu ve vodě. Pro mnohé to bude opakování, které můžete využít jako obnovu křestního slibu, který jste svým křtem Bohu dali.

article preview

Video z kázání

Křest není náš nápad – je to nápad Pána Ježíše: Matouš 28:18 Ježíš přistoupil a promluvil k nim: „Byla mi dána veškerá pravomoc na nebi i na zemi. 19 Jděte tedy a čiňte učedníky ze všech národů, křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha Svatého 20 a učte je zachovávat všechno, co jsem vám přikázal. A hle, já jsem s vámi po všechny dny až do skonání tohoto věku. Amen.“

První podmínkou křtu je víra: Marek 16:14 Nakonec se ukázal Jedenácti, když byli u stolu; pokáral jejich nevěru a tvrdost srdce, protože neuvěřili těm, kteří ho spatřili vzkříšeného z mrtvých. 15 A řekl jim: „Jděte do celého světa a vyhlašte evangelium všemu stvoření. 16 Kdo uvěří a bude pokřtěn, bude zachráněn. Kdo neuvěří, bude odsouzen.

Druhou podmínkou křtu je pokání: Skutky apoštolské 2:37 Když to uslyšeli, byli hluboce zasaženi v srdci a řekli Petrovi i ostatním apoštolům: „Co máme dělat, muži bratři?“ 38 Petr jim řekl: „Učiňte pokání a každý z vás ať se dá pokřtítna základě jména Ježíše Mesiáše na odpuštění svých hříchů, a přijmete dar Ducha Svatého. 39 Neboť to zaslíbení platí vám a vašim dětem i všem, kteří jsou daleko a které si povolá Pán, náš Bůh.“ 40 A ještě mnoha jinými slovy to dosvědčil a vyzýval je: „Zachraňte se z tohoto zvráceného pokolení!“ 41 Ti, kteří radostně přijali jeho slovo, byli pokřtěni a toho dne bylo přidáno asi tři tisíce duší.

Význam křtu podle Bible
Římanům 6:1 Co tedy řekneme? Máme zůstávat v hříchu, aby se rozhojnila milost? 2 Naprosto ne! Jak bychom my, kteří jsme hříchu zemřeli, v něm ještě mohli žít? 3 Což nevíte, že my všichni, kteří jsme byli pokřtěni v Krista Ježíše, jsme byli pokřtěni v jeho smrt? 4 Skrze křest jsme byli spolu s ním pohřbeni ve smrt, abychom i my, tak jako byl Kristus skrze slávu Otce vzkříšen z mrtvých, vstoupili na cestu nového života. 5 Neboť jestliže jsme se stali s ním srostlými tím, že jsme mu byli podobni ve smrti, jistě mu budeme podobni i v zmrtvýchvstání. 6 A víme, že náš starý člověk byl spolu s ním ukřižován, aby tělo hříchu bylo zbaveno sil a my už hříchu neotročili. 7 Vždyť ten, kdo zemřel, je zproštěn hříchu. 8 Jestliže jsme s Kristem zemřeli, věříme, že spolu s ním budeme také žít. 9 A víme, že Kristus, když byl vzkříšen z mrtvých, už neumírá; smrt nad ním už nepanuje. 10 Neboť smrtí, kterou zemřel, zemřel hříchu jednou provždy; a život, který žije, žije Bohu. 11 Tak i vy se považujte za mrtvé hříchu, ale za živé Bohu v Kristu Ježíši, našem Pánu. 12 Ať tedy hřích nevládne ve vašem smrtelném těle, tak abyste poslouchali jeho žádosti; 13 ani hříchu nepropůjčujte své údy za nástroje nepravosti, ale vydejte sami sebe Bohu jako ti, kteří byli mrtví, a ožili, a své údy vydejte Bohu za nástroje spravedlnosti. 14 Hřích nad vámi nebude panovat; vždyť nejste pod Zákonem, ale pod milostí.

Ilustrace toho, co se s námi při křtu stalo
Představme si člověka, který je mimořádný hříšník. Je stále nevlídný a hrubý ke své ženě a dětem. Ve svém domě zakázal každou zmínku o Bohu a jeho věcech. Používá sprostá a rouhavá slova a je otrokem alkoholu a cigaret. Nyní si představme, že tento muž sedí doma ve svém křesle a náhle zemře na infarkt. Na stole před ním je v popelníku zapálená cigareta, a vedle právě nalitá sklenička alkoholu. Ale ani cigareta ani alkohol již u toho muže nemohou vypůsobit žádnou reakci. Není v něm žádná touha a jeho ruka se k nim nevztahuje. Proč? Důvod je jednoduchý. Ten muž je mrtvý a nemůže již ani pít ani kouřit.
Za chviličku se jeho žena s dětmi vrátí z nedělního shromáždění a zpívají novou píseň, kterou se tam právě naučili. Ale u našeho muže se neobjevuje žádná reakce – žádný hněv – žádná zuřivost ani žádná rouhavá slova. Tento muž je mrtev pro hněv i pro rouhání. Stručně řečeno, ten muž zemřel hříchu. Hřích již pro něho nemá žádnou přitažlivost, již v něm nemůže vzbudit žádnou reakci, hřích již nad ním nemá žádnou moc. 
Takto Nový zákon vykresluje člověka, který skrze víru využil Boží milosti vůči hříšníkovi. Činností Boží milosti se tento člověk stal mrtvým pro hřích. Hřích pro něho již nemá žádnou přitažlivost, hřích v něm již nemůže vypůsobit žádnou reakci, hřích již nad ním nemá žádnou moc. Místo toho je živ Bohu a ke spravedlnosti.

 
 


Mail list


Archiv

Kalendář
<< červenec / 2025 >>