Velkopáteční bohoslužba - muž Bolesti
Velkopáteční bohoslužba z 10 4. 2020 a kázání na téma: Muž bolesti
Tady je odkaz: https://youtu.be/AUCneVaCaRg
V neděli 12.4. bude, dá-li Bůh, živé vysílání bohoslužby od 13:00. Bohoslužbu si budete moci poslechnout i ze záznamu.
Můj youtube kanál a zároveň odkaz na živé vysílání: https://www.youtube.com/channel/UCBeX9czSqIf6-CivavdVMwg/videos
Muž bolesti
Mnoho lidí nosí dnes na náušnicích, náramcích či řetízcích kříž a nikoho to nezaráží.
Ale šokovalo by nás, kdybychom u někoho na řetízku viděli šibenici nebo elektrické křeslo.
Ale kříž byl popravčím nástrojem.
Šlo o jednu z nejkrutějších forem popravy, jakou lidstvo znalo.
Kříž se přestal používat k popravám roku 315 n.l., protože dokonce i Římané ho začali považovat za příliš nehumánní.
Cicero popsal ukřižovaní jako nejkrutější a nejodpornější mučení. Ježíše svlékli a přivázali ke kůlu. Bičovali ho koženým bičem spleteným ze čtyř až pěti řemínků, v nichž byly uchyceny ostré úlomky kostí a kousky olova.
Církevní historik třetího století Eusebius popsal římské bičování takto: Žíly trpícího se odkryly, svaly, šlachy a vnitřnosti oběti byly obnaženy. Ježíše pak odvezli do prétoria, kde mu na hlavu nasadili korunu z trní. Vysmívala se mu posádka šesti set mužů, bili ho do tváře a do hlavy. Pak ho nutili nést na krvácejících ramenou těžké břevno kříže, dokud nepadl. Místo něj ho pak musel nést Šimon z Kyrény.
Když došli na místo ukřižování, znovu Ježíše svlékli do naha. Položili ho na kříž a těsně pod zápěstím mu do předloktí zarazili dvaceticentimetrové hřeby. Odtlačili mu do stran kolena, aby ho mohli přibít za kotníky v místě mezi holení a Achillovou šlachou. Kříž s Ježíšem vyzvedli a spustili do otvoru v zemi. Nechali ho viset na prudkém slunci, trpěl nesnesitelnou žízní, vysmíval se mu zástup lidí. Šest hodin snášel nepředstavitelné bolesti a pomalu z něho vyprchával život.
Přesto však tím nejhorším pro něj nebyla tělesná bolest, mučení a ukřižování, dokonce ani psychické utrpení způsobené odmítnutím od světa a útěkem jeho přátel.
Nejhorší pro něj byla duchovní bolest způsobená oddělením od Otce, které podstoupil pro nás, když nesl naše hříchy.
Napsáno 700 let před Ježíšovým ukřižováním:
Izajáš 53:1 Kdo uvěří naší zprávě? Nad kým se zjeví paže Hospodinova?
2 Vyrostl před ním jako proutek, jak oddenek z vyprahlé země, neměl vzhled ani důstojnost. Viděli jsme ho, ale byl tak nevzhledný, že jsme po něm nedychtili.
3 Byl v opovržení, kdekdo se ho zřekl, muž plný bolesti, zkoušený nemocemi, jako ten, před nímž si člověk zakryje tvář, tak opovržený, že jsme si ho nevážili.
Ježíš visí ve svých 33 letech nahý na kříží – stal se lidskou troskou.
Má žízeň, hlad a a jeho síly rychle ubývají – stojí ho hodně sil, aby se vůbec nadechl.
Lidé se mu vysmívají, vojáci jej mučili a plivali po něm.
Vypadal tak hrozně, že si lidé před ním zakrývají tvář.
To všechno udělal pro tebe, aby byli odpuštěny tvoje hříchy a mohl si mít vztah s Bohem.
4 Byly to však naše nemoci, jež nesl, naše bolesti na sebe vzal, ale domnívali jsme se, že je raněn, ubit od Boha a pokořen.
5 Jenže on byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost. Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni.
Ježíš je blízko všem trpícím a nemocným – byl nemocný tvou nemocí a tvým utrpením.
Už nemusíš sám nést svoji nemoc, a to bez ohledu na to, jestli budeš či nebudeš uzdraven.
Hřeby probily jeho ruce a nohy pro tvoji nevěrnost a nevěru, abys byl věrný a opravdově věřící.
Všechno to mučení podstoupil pro tvoji vzporu, vinu a hříchy – může ti být odpuštěno.
Ježíše trestali, abys mohl zažívat Boží pokoj, který nezávisí na okolnostech.
Jeho rány a zranění ti přinesly duchovní, duševní a fyzické uzdravení – to se projevuje už tady na zemi a úplně nejpozději se to projeví při vzkříšení, až se Ježíš podruhé vrátí.
6 Všichni jsme bloudili jako ovce, každý z nás se dal svou cestou, jej však Hospodin postihl pro nepravost nás všech.
Každý člověk bez Boha bloudí a žije si po svém – svůj vzpurný životní program.
Je jako ovce, která se bez pastýře v tomto životě ztratí a nakonec život promarní – pokud se nesetká s Ježíšem.
Bůh Otec postihl – potrestal – dal na kříž, za tvoji vinu, vzpouru a tvoje ohavné hříchy a také za jejich následky.
Můžeš začít znovu – Ježíš plně zaplatil!
7 Byl trápen a pokořil se, ústa neotevřel; jako beránek vedený na porážku, jako ovce před střihači zůstal němý, ústa neotevřel.
8 Byl zadržen a vzat na soud. Kdopak pomyslí na jeho pokolení? Vždyť byl vyťat ze země živých, raněn pro nevěrnost mého lidu.
9 Byl mu dán hrob se svévolníky, s boháčem smrt našel, ačkoli se nedopustil násilí a v jeho ústech nebylo lsti.
Jak nevinná jsou jehňata, která se teď z jara rod,í a jak je těžké je zabít na maso.
Ježíš je připodobněn k beránkovi – bezmocné ovečce.
Bůh vylil na něho trest za tvoje hříchy – byl odsouzen, aby tobě bylo odpuštěno.
Ve 33 letech byl najednou vyťat z tohoto života – raněn pro nevěrnost – nevěru nás křesťanů a všech lidí.
Umírá mezi zločinci, je položen do nové hrobky Josefa z Arimatie.
Je to absolutně nespravedlivé – Ježíš nikdy neudělal nic zlého – umírá na tvém místě.
Správně jsi měl na tom kříži viset ty – Bůh udělal výměnu.
Tvoje hříchy – ty sám jsi Ježíše ukřižoval.
10 Ale Hospodinovou vůlí bylo zkrušit ho nemocí, aby položil svůj život v oběť za vinu. Spatří potomstvo, bude dlouho živ a zdárně vykoná vůli Hospodinovu.
11 Zbaven svého trápení spatří světlo, nasytí se dny. "Tím, co zakusí, získá můj spravedlivý služebník spravedlnost mnohým; jejich nepravosti on na sebe vezme.
12 Proto mu dávám podíl mezi mnohými a s četnými bude dělit kořist za to, že vydal sám sebe na smrt a byl počten mezi nevěrníky." On nesl hřích mnohých, Bůh jej postihl místo nevěrných.
Ježíš onemocněl, položil život za tvoji vinu, aby ses stal nevinným.
Uvidí svoje potomstvo – svůj lid – nevěstu - nás, kteří se nazýváme Jeho církev.
Vypadalo to, že prohrál, ale On byl vzkříšen a porazil ďábla, a to i ve tvém životě.
Ježíš je živý, Bůh ho vzkřísil ze smrti – On zemřel tvoji smrtí, abys mohl žít Jeho životem.
Vzal tvoje hříchy – to, co je ohavné na tvé povaze a ve tvém životě.
Získal pro tebe spravedlnost – kdo v něj věří, dostává darem Jeho spravedlnost.
Jestli vyznáváš svoje hříchy, je ti opravdu odpuštěno!
On dělí s tebou svoji kořist – vítězství nad ďáblem a duchovní temnotou – už nemusíš otročit hříchu a závislostem.
Díky tomu, co Ježíš udělal, jsi svobodný!
Vydal sám sebe – svůj život – Jeho krev vytekla do poslední kapky kvůli tobě – abys přešel ze smrti do života.
Kvůli tomu, co Ježíš udělal, můžeš mít nyní vztah s Bohem, který začíná v tomto životě a nekončí tvojí smrtí.